Lieve, Ilse en Arne in Kameroen-Shisong met LUMOS

en we gaan nog niet naar huis

Dag iedereen,

Vandaag de ganse dag geobserveerd en heeeel veel dingen gezien. Vooral zaken waarvan we even de kluts kwijt waren..... We geraken tegen mekaar niet uitgepraat over de zaken die we zagen: Arne heeft vanmorgen zijn anesthesiemachine al aan de praat gekregen( die gast heeft ook twee gouden handen), de anesthesisten hier(dit zijn hier dus verpleegkundigen) waren er niet zo heel blij mee want ‘het machine start te langzaam op en er staan teveel alarmen op'.... Die mensen doen wat ze kunnen maar soms zijn er wel rare kronkels en weten ze totaal niet waarmee ze bezig zijn.... Morgen gaat Arne mee de oka in om de machine te testen, na een les die hij gaat geven aan quasi de ganse equipe verpleegkundigen en artsen over pijn. Want pijnmedicatie wordt hier nogal eens ‘vergeten', ook tijdens het oka.....Arne is precies wel wat grijzer geworden als ik hem zo zie zitten en Ilse ook wel wat vind ik.....;-)

Ilse en ik hebben ons vandaag op de verpleegkundigen geworpen....aan infusietherapie is echt nog werk: leidingen die worden herbruikt, naalden die gedesteriliseerd worden...., over flebitis wordt er een compres gekleefd.....en handen die van de ganse dag niet worden gewassen. Mijn les van morgen over handhygiëne is dus een schot in de roos denk ik(dank u Annemie!). Ilse en ik zouden graag een projectje opzetten over ‘total nursing care' want hier wordt er nog steeds gewerkt volgens taakverpleging. Eén vpk voor de vitale parameters, eentje voor de woundcare, eentje voor de medicatie. Patiëntendossiers zijn losse bladeren en een briefing onbestaande. We zouden graag fungeren als coach voor hen om hen zo iets effeciënter te laten werken.

We hebben net gegeten en kennisgemaakt met Suzannah, een duitse kinesiste die hier is voor 6 weken, zij heeft ons even met de voetjes op de grond gezet: in 10 dagen ga je het hier niet veranderen. We knikken beslist van niet, bij onszelf denken we:...'toch een beetje'...want zonder wat idealisme kom je nergens, toch?

Oh ja, voor ik het vergeet, het klimaat is hier zalig.... 's Ochtends en 's avonds lekker koel en overdag 26 graden....we wilden dit jullie nog even meegeven.

Cool

Van ons x

Reacties

Reacties

Ann Uyttendaele

Beste Lieve,
fijn te horen dat alles zo goed gaat, ik wist dat dit iets voor jou was. Je hebt de tijd van je leven daar, dat zien we zo. Alles veranderen zal niet lukken maar met jou enthousiasme zal het zeker lukken om IETS te veranderen, daar ga je voor. Zo kennen we jou. Doe zo verder, wij genieten van je verhalen.
Kan er ook eens een foto bij?
Ann

Annemie Van Gansbeke

Hey Soeur Godelieve,
Zo te merken, een en al verbazing!
MoRgen je eerste les? Geef er 'n lap op!
Met je rode en groene kaarten , de quiz zal nogal eens wat zijn!!!
Ze gaan die infirmiere niet vlug vergeten!
Als je metgezellen al wat grijs geworden zijn, jij natuurlijk niet,hihi!
Je haren zijn pas mooi gekleurd!
Smijt je, beste Lieve!!!!!!!
We denken op het thuisfront heeeeel veel aan jullie!
Toch nog geen muis in je matras hoop ik.

Annemie Van Gansbeke

PS. Ik ledig je brievenbusje en maak in orde wat ik erin vind.
Dus daarover geen zorgen maken!

Geniet van deze uitzonderlijke situatie!!!!
En als Susannah zegt: je gaat dit niet veranderen op zo'n korten tijd...... je enthousiasme, je gedrevenheid en je kennis, dat gaan ze zeker niet vergeten!
Kijk uit naar je volgend verhaal!!!!.

Annemie

viv

Hallo
Zo te horen is het daar één groot avontuur.
We beginnen hier allemaal een beetje jaloers te worden!
Ook al blijven jullie er maar een korte tijd, weet dat, zoals in het liedje:
"Als je één steen verlegt in een rivier de stroming nooit meer hetzelfde zal zijn"
Daar zullen jullie voor gezorgd hebben.
Hopelijk horen we snel terug nieuws van jullie.

groetjes viv

annemarie.moens@uzbrussel.be

ik krijg er de tranen in mijn ogen van!!!!

Dag Ilse

Leuk je belevenissen te kunnen volgen. De verpleegkundigen zullen veel van je kunnen leren! Een kleine verbetering kan groot resultaat geven.

Veel moed en voldoening van je verwachtingen!

Mariette

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!