Lieve, Ilse en Arne in Kameroen-Shisong met LUMOS

God bless us!

Hoi,

Als patiënt word je hier wakker gezongen ’s ochtends, de verpleegkundigen zwieren de deur van de kamer open en stappen ‘heupwiegend en uit volle borst zingend’ de kamer binnen: met de hit: ‘God is the best and thank you god’.

Vandaag heb ik wat praktijkles gegeven aan de verpleegkundigen van de surgical 2, de wondafdeling zeg maar. Geen wondsets, geen steriele velden, enkel wattenschijfjes en ‘steriele compressen’. De interpretatie van steriliteit is hier zeeeer ruim maar ze doen wat ze kunnen met de middelen die ze hebben. Ik heb zo goed en zo kwaad getracht om hen wat principes mee te geven. En vooral, ik heb op quasi elke open wonde honingzalf aangebracht. Ik hoop dat de goden mij voor één keer goed gezind zijn en wonden laten opgroeien als nooit tevoren. (Ik heb ook nog nooit zoveel gebeden en gezang aanhoort dus hij mag nu iets terug doen he ;-))Woensdag is d-day want dan ga ik terug alle verbanden mee verzorgen en ik hoop dat ik de verpleegkundigen en de sisters dan kan overtuigen van het brouwsel honing.

Ilse werkte vandaag met de verpleegkundigen van de vrouwenafdeling en wonderwel stonden ze heel erg open voor een andere manier van werken. Ze kunnen dat ook heel goed maar een vaste gewoonte veranderen is gewoon heel moeilijk(Ze heeft hen dan ook eerst een digitale thermometer cadeau gedaan en dat werkt hier ook wel om de motivatie wat op te krikken, hoe zijn we zelf?)

Het cardiac team uit Leuven is gearriveerd, zij opereren in het centrum net hiernaast waar er materiaal steekt net zoals in een westers hospitaal. Op nog geen honderd meter van mekaar en zo’n contrast, rijkdom en armoede. Ik heb er moeite mee…..

We betaalden vandaag de rekening van die mama. Ontroerend hoe blij ze ermee was…. Zij lachtte en lachtte en wij stonden erbij met een dikke krop in onze keel.

Geen toekomst, geen werk, geen eten, ….niks, nada, nothing….wel HIV….

Liefs,

Lieve en Ilse

Reacties

Reacties

arlette

weeral een ontroerend verslag...die mama zal toch een beetje geholpen zijn dankzij jullie...halleluja....
hopelijk helpt de honing en kan je ze een beetje motiveren....volhouden!!!

Chris

Beste Lieve en Ilse

Ik ben fan van jullie reisreportages en volg ze dan ook op de voet. Ik kan mij voorstellen dat deze belevenissen ontegensprekelijk een diepe indruk op jullie zal nalaten.
Geniet verder en een veilige terugkeer gewenst.

Helly

Dag Lieve en Ilse,

Ontroerende verhalen. Dan voel je dat we hier in België geen enkele reden hebben om ons druk te maken of te klagen.

Jullie doen het schitterend en ik ben er zeker van dat het honingbrouwsel z'n resultaten zal hebben.

Ik kijk al uit naar jullie live verhalen.

Lieve groetjes
Helly

ann Uyttendaele

Beste Lieve,
wat gaat het daar goed met jou, leuke verhalen.
Inmiddels doen jou studenten in het verre Leuven het zeer goed. Je kan dus op je beide oortjes slapen onder je muggennet. Deze week eindevaluatie van de eerstejaarsstudente, dat zal geen probleem zijn. De afdeling is zeer tevreden over beide studenten.
Doe zo verder, we kijken er naar uit om alles live nog eens te horen.
Ann

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!