Lieve, Ilse en Arne in Kameroen-Shisong met LUMOS

onze eerste dag

Onze eerste dag in Shisong zit er ondertussen op. Arne kreeg weer het dubbele bed toebedeeld van zuster Ruphina. Maar ook nu heeft hij het meeste last van insecten. .... Op zijn lijstje voor de volgende missie staan al 2 zaken: een insecticide en een muizenval. J wordt vervolgd. Ik heb hier al een vriend, hij heet Kenneth en is de lokale proximus/base/mobistar man en ICT-zuster Kathleen zorgde voor ons internet. Ons contact met het thuisfront is dus gewaarborgd. Alhoewel het internet vreselijk traag is. We hebben ook al 2 nederlandse studenten leren kennen uit Nijmegen, ze verblijven hier al 5 weken en hebben ons vanavond heel wat tips gegeven over de dingen die we kunnen doen na onze dagtaak, de waterval bezoeken, naar het plaatselijke pleintje gaan etc... Donderdag gaan we met hen naar de market en het lokale cafétje. Ja, Ann D., ik ben volop aan het contacten leggen met deze mensen want zij sturen hier al jaren studenten op stage naar Shisong en ze zijn op de hoogte van alle praktische zaken ivm transport, overnachtingen onderweg en nog veel meer. Ze zijn hier al goed ingeburgerd, eentje van hen heeft zelfs al malaria gehad(gelukkig zonder veel erg).

Ik ben vandaag ook op het bureautje van Mr Donatus geweest. Hij is de directeur van de school en wordt in de gaten gehouden door zuster Laurette. Ik heb kort mijn lessen voorgesteld die ik hier ga geven. (handhygiëne, wondzorg en decubitus)Vooral met de lessen rond handhygiëne is hij heel blij. We hebben vandaag rondgelopen in het ziekenhuis en met wat geluk hebben we dus 1 klein flesje handalcohol gezien. (niemand die weet hoe die hier geraakt is)Verder geen zeep en een beschimmeld handdoekje erlangs. .... De handhygiëne staat hier nog in kinderschoenen en de wondinfecties tieren hier welig......Morgen gaan we met drieën ons licht opsteken en kijken waar we echt concreet aan kunnen werken de volgende dagen. Een gesprekje met onze Nederlandse studenten leerde ons ook al dat een briefing en patiëntendossiers onbestaande zijn en dat er wordt gewerkt met taakverpleging. Arne heeft zijn anesthesiemachines al gevonden en weet nu al dat het een hele uitdaging wordt om deze terug aan de praat te krijgen.

Jullie merken het, het echte werk wacht op ons, uitdagingen genoeg, het wordt een hele klus om zoveel mogelijk zaken aan te pakken zonder de verpleegkundigen en dokters van hier het gevoel te geven dat we betweters zijn en dat we onrespectvol zijn tov hun manier van werken.

Liefs, arne, Ilse en Lieve

Ingrid

Beste Lieve,

Kan zuster Ruphina, zuster Judith of ICT zuster Katleen een aula gedurende twee uur in de ban houden? Gaan de studenten aan hun lippen hangen? Pols dan maar eens of één van hen het ziet zitten om naar de internationale week te komen (4 tot 8 maart 2013). Je weet maar nooit.
Alle lectoren verpleegkunde kunnen meelezen (heb de link doorgestuurd). Als ze het nu nog niet voelen kriebelen .... dan weet ik het niet meer. Kijk nu al uit naar jullie volgende story. Ingrid

arlette

dag Lieve,
blij te lezen dat het goed met jullie gaat !!(en dat je met het thuisfront contact kan houden...toch wel belangrijk!!)
vlgs wat ik lees kunnen jullie daar wel heel veel kennis doorgeven...leren van mekaar... veel succes en tot wederhoren! lieve groeten

Heidi

Lieve,

Wat een fantastische verhalen, heerlijk hoe je zo sappig kan vertellen over jullie ervaring: het lezen lijkt alsof we het zelf meemaken en dan is het wel even schrikken als we terug achter onze computer in het koude en donkere Belgenland zitten;-)
Geniet er super hard van! ik kijk al uit naar het volgende verhaal: weer een paar minuutjes in Kameroen, heerlijk!

veel groetjes,

Heidi